مصاحبه مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران با روزنامه دنیای اقتصاد:
مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران خبر داد
تولید نخستین دستگاه الکتروشوک دستی کشور با دو قابلیت
ندا علیزاده : حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی، حوزه‌ای تخصصی، حیاتی و البته ناشناخته برای عموم مردم است. از این‌رو شاید آن‌گونه که باید به تولیدات بومی، دانش‌بنیان، استراتژیک و های‌ریسک این صنعت در کشور پرداخته و اطلاع‌رسانی نمی‌شود. هرچند سابقه تجهیزات پزشکی و رشته مهندسی پزشکی در ایران به اوایل دهه ۵۰ بازمی‌گردد، اما در همین عمر کوتاه شرکت‌های تجهیزات پزشکی بزرگی در کشور فعال هستند.
شرکت‌هایی عمدتا دانش‌بنیان که همگام با نیاز و تکنولوژی‌ روز دست به طراحی و تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز حوزه درمان کشور می‌زنند. یکی از حوزه‌های بسیار حساس در زمینه تجهیزات پزشکی مربوط به حوزه قلب و عروق می‌شود که پیشرفت‌های خوبی را در تولید تجهیزات مرتبط با آن در کشور شاهد هستیم. به‌تازگی شرکت «صنعت تجهیزات پزشکی صاایران» برای نخستین‌بار در کشور موفق به ساخت «دستگاه الکتروشوک دستی» شده است. این شرکت با تولیدات متنوع در زمینه‌های مختلف پزشکی، نمایندگی هیچ شرکت خارجی را ندارد و در کنار کسب درآمد ارزی ناشی از صادرات، تاکنون از خروج ارز نیز جلوگیری کرده است. صنعت تجهیزات پزشکی صاایران از همان دو دهه پیش و در پایان دهه ۷۰ شمسی که با تولید «مانیتور علائم حیاتی» و «ساکشن پزشکی» شروع به‌کار کرده، بنای صنعت فعالیت خود را در طراحی کامل دستگاه‌ها با استفاده از دانش داخلی و تولید صد درصد آنها در داخل کشور قرار داده است.

صنعت تجهیزات پزشکی صاایران هم‌اکنون در دپارتمان‌های قلب و عروق با تولید «مانیتورهای علائم حیاتی» و به‌تازگی «الکتروشوک قلبی»، دپارتمان مغز و اعصاب با تولید «آنالایزر امواج مغزی»، دپارتمان ایمپلنت‌های پزشکی با تولید «ایمپلنت‌های ستون فقرات» و دپارتمان تجهیزات اتاق عمل با تولید انواع «ساکشن پزشکی» و «چراغ‌های اتاق عمل» فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهد.

ورود به بازار نخستین دستگاه بومی لاپاروسکوپی پزشکی
این شرکت همچنین دپارتمان هوشمندسازی بیمارستانی در زمینه تجهیز کامل مراکز درمانی و دپارتمان تصویربرداری در زمینه تولید دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی را تاسیس کرده است. به‌زودی نیز اولین دستگاه بومی «لاپاروسکوپی پزشکی» طراحی شده در دپارتمان تصویربرداری صاایران وارد بازار خواهد شد.

همچنین بخش مهمی از فعالیت‌های صنعت تجهیزات پزشکی صاایران به کار در زمینه صنعت IT در پزشکی اختصاص یافته است؛ صاایران در صنعت IT، تولید دستگاه‌های «تله‌مانیتورینگ»، سامانه‌های آمبولانسی «سما» و «صدرا» و توسعه صنعت در زمینه «تله مدیسین» را دنبال می‌کند. البته همه این موارد با مشارکت شرکت‌های معتبر خصوصی دانش‌بنیان، طراحی و تولید می‌شوند و صنعت تجهیزات پزشکی صاایران مدیریت و راهبردی فعالیت‌ها را برعهده دارد.

الکتروشوک قلبی صاایران پاسخگوی نیاز بخش‌های مراقب ویژه
مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران درباره تولید نخستین دستگاه الکتروشوک دستی در ایران می‌گوید: دستگاه الکتروشوک قلبی صاایران مجهز به دو قابلیت خودکار و غیرخودکار است و مانیتور کامل علائم حیاتی و دستگاه پیس میکر خارجی قلب نیز به‌شمار می‌رود. «خلیل ترکان» با بیان اینکه نمونه اولیه دستگاه فاقد قابلیت تشخیص خودکار یا AED بود و برای رعایت صداقت و حسن‌نیت عبارت الکتروشوک دستی انتخاب شد، تصریح می‌کند:‌ آخرین نمونه تولیدی الکتروشوک صنعت تجهیزات پزشکی صاایران، دستگاهی کامل برای احیای قلبی و ریوی است که تمام نیازهای بخش‌های مراقبت ویژه قلبی را یکجا پاسخ می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه همه الکتروشوک‌ها دستی و نیازمند اتصال پدل یا پد انتقال‌دهنده ولتاژ بالا و کلید زدن شوک هستند، توضیح می‌دهد: الکتروشوک‌ها به دو دسته اصلی الکتروشوک‌های خودکار یا AED و الکتروشوک‌های غیرخودکار تقسیم می‌شوند؛ در الکتروشوک‌های خودکار تشخیصِ نیاز به شوک در مواردی که بیمار دچار تاکیکاردی یا دفیبریلاسیون بطنی است، توسط دستگاه انجام می‌شود و در الکتروشوک‌های غیرخودکار این کار برعهده پزشک معالج است.

ترکان با اظهار اینکه تولید دستگاه الکتروشوک قلبی علاوه‌بر پیچیدگی‌های فنی از نظر ایمنی الکتریکی حساسیت‌های زیادی دارد و مستلزم گذراندن تست‌های بالینی طولانی است، می‌گوید:‌ از طرح ایده تا طراحی دستگاه، نمونه‌سازی و دریافت استانداردهای لازم حداقل پنج سال می‌گذرد؛ همچنین واحد تحقیق و توسعه صاایران همچنان درحال بهینه‌سازی دستگاه و افزودن قابلیت‌های جدید به آن است.

بی‌نیازی کشور از واردات الکتروشوک قلبی
مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران با بیان اینکه با تولید دستگاه الکتروشوک قلبی صاایران، تامین نیاز کشور به این محصول به‌طور کامل از داخل کشور امکان‌پذیر شده است، اعلام می‌کند:‌ صنعت تجهیزات پزشکی صاایران می‌تواند علاوه‌بر افزایش ظرفیت تولیدی خود و رفع نیاز داخلی کشور، در بازارهای بین‌المللی نیز حضور یابد و محصول خود را عرضه کند. ترکان با تاکید بر اینکه موفقیت در ورود دستگاه الکتروشوک قلبی ایران به بازارهای بین‌المللی مستلزم حمایت دستگاه‌های تصمیم‌گیری در کشور است، اظهار امیدواری می‌کند: به‌دلیل اینکه کار تولید انبوه این دستگاه به‌تازگی شروع شده،‌ فقط چند دستگاه الکتروشوک قلبی صاایران در مراکز درمانی به‌کار گرفته شده است، اما عقد قرارداد فروش و صادرات آن در مراکز مختلف شروع شده و با جدیت دنبال می‌شود. ترکان همچنین درخصوص میزان ظرفیت تولید ماهانه تجهیزات پزشکی مختلف در صنعت تجهیزات پزشکی صاایران اظهار می‌کند:‌ پاسخ به این پرسش دشوار است؛ زیرا در شرایط مختلف ممکن است شاهد افزایش یا کاهش ظرفیت‌های تولیدی در همه زمینه‌های فعالیت شرکت باشیم، اما صنعت تجهیزات پزشکی صاایران در هریک از تولیدات متنوع، سهم قابل توجهی از نیاز کشور را تامین می‌کند و به‌لحاظ تنوع تولیدات، بزرگ‌ترین صنعت داخلی تجهیزات پزشکی در کشور به‌شمار می‌رود.

صاایران در بحران کرونا با تهدیدات کمتری روبه‌رو شد
شیوع بحران کرونا تاثیرات منفی بر بازار صنایع مختلف از جمله صنعت تجهیزات پزشکی داشته است، بااین‌حال مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران بر این باور است که بحران‌ها در کنار چالش‌هایی که به‌وجود می‌آورند، فرصت‌هایی نیز خلق می‌کنند.

ترکان با اظهار اینکه صنعت تجهیزات پزشکی صاایران به‌دلیل نداشتن وابستگی به خارج از کشور با تهدیدات کمتری روبه‌رو شد، تصریح می‌کند: همچنین خروج بعضی از شرکت‌ها از بازار که فقط واردکننده تجهیزات پزشکی خارجی نیستند فرصت‌های بیشتری را برای توسعه صنعت صاایران در آینده فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به خودکفایی در حوزه‌های پزشکی آرزویی است که همواره در صنعت تجهیزات پزشکی صاایران دنبال می‌شود، می‌گوید: صنعت تجهیزات پزشکی صاایران با وجود ده‌ها تولید متنوع در زمینه‌های مختلف پزشکی نمایندگی هیچ شرکت خارجی را ندارد و ضمن کسب درآمد ارزی ناشی از صادرات از خروج ارز نیز جلوگیری کرده است.

با این‌حال مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران از ورود این شرکت به زمینه تولید دستگاه‌های کمک تنفسی و کنترل علائم حیاتی برای بیماران مبتلا به کرونا خبر می‌دهد و تصریح می‌کند:‌ علاوه‌بر مانیتورهای علائم حیاتی ARAD P۱۰ و سامانه تله مدیسین صدرا که از جمله محصولات تولیدی تاثیرگذار در زمینه مقابله با کرونا به‌شمار می‌روند، بنا به ماموریت‌های محوله از وزارت دفاع، صنعت تجهیزات پزشکی صاایران مامور تولید دستگاه‌های کمک تنفسی و کنترل علائم حیاتی برای بیماران مبتلا به کرونا شده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه پروژه‌های مهمی در صنعت تعریف و شروع شده است که زمانی که به مرحله نهایی رسید درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهند کرد، ادامه می‌دهد:‌ با همکاری انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در نمایشگاه تجهیزات پزشکی جهش تولید و دستاورد‌های مقابله با کرونا حضور یافتیم و توانمندی‌های خود را در حوزه مبارزه با بیماری کرونا با نمایش دستگاه‌هایی مانند مانیتور ARAD P۱۰، سامانه تله مدیسین SADRA A۱۵ و الکتروشوک قلبی ارائه کردیم.

ترکان همچنین با اشاره به دشواری‌ها و محدودیت‌های تولید و تامین مواد اولیه ناشی از تحریم و کرونا می‌گوید: هیچ تولیدکننده‌ای در دنیا برای رفع نیازهای خود به مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودکفا نیست؛ با این‌حال امیدواریم محدودیت‌های موجود به‌زودی برطرف شود، ولی این مشکلات می‌توانند راهگشای راه‌حل‌های جدید و افزایش خودکفایی نیز باشند.

مدیر صنعت تجهیزات پزشکی صاایران درباره کند شدن تخصیص ارز در چند ماه گذشته در حوزه تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به‌دلیل پاره‌ای محدودیت‌ها نیز توضیح می‌دهد:‌ در برخی حوزه‌های تولیدی این صنعت از جمله ایمپلنت‌های ستون فقرات، برای تهیه مواد خام اولیه از جمله تیتانیوم و PEEK موفق به دریافت مبلغی ارز شدیم، اما در حوزه‌های تولیدی مربوط به قلب و عروق و به‌ویژه تولید دستگاه مانیتور علائم حیاتی در اولویت دریافت ارز قرار نگرفتیم.

وی ادامه می‌دهد: به‌دلیل شرایط بحرانی پیش آمده و نیاز بازار به این دستگاه‌ها ناچار به تبدیل نقدینگی ریالی صنعت تجهیزات پزشکی صاایران به ارز شدیم.

متن اصلی مصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *