وزیر بهداشت گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی امروز دیگر فراتر از مواردی است که از بیرون آمده و این ویروس در کل کشور در گردش است. هفته گذشته گزارش هایی از ابتلا و مرگ و میر در استانهای قزوین و البرز داشتیم که دوشنبه به قزوین رفتم و ستاد استانی مقابله با کرونا را تشکیل دادیم.

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در حاشیه نوزدهمین جلسه کمیته ملی واکسن کووید۱۹ اظهار داشت: در سفر هفته گذشته ام به استان قزوین، استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز به دلیل مراودات بین این دو استان در جابجایی بیماران، حضور داشتند و تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد. با کمک و پشتکار شبانه روزی همکارانم در این دو دانشگاه، وضعیت بیماری در این دو استان، ثابت است و امیدواریم که شیوع و گسترش بیشتری نداشته باشد.
وی افزود: گرفتاری عمده ای در استان خوزستان پیدا کردیم که خواب و خوراک را از ما و همکاران مان گرفته است. متاسفانه در شادگان به عنوان اولین کانون و بعد از آن در رامهرمز، اهواز و آبادان، جنوب و غرب استان خوزستان، به شدت گرفتار شدیم و قبلا هم گفتم که این ویروس به مراتب سرکش تر و مهاجم تر از ویروس قبلی است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: برخلاف صحبت هایی که روزهای اول مقامات انگلیسی می کردند، این ویروس هم ابتلا بالاتر، هم بیماری زایی بیشتر و هم مرگ و میر به مراتب فراتر از ویروس ووهان به دنیا تحمیل می کند. همکاران ما در خوزستان به شدت مراقب هستند، تیم های مختلفی را به این استان فرستادیم و دیروز هم استاندار جدید خوزستان، جلسه شورای تامین را در حضور معاونین وزارت بهداشت که به خوزستان سفر کرده بودند، برگزار کرد و برنامه های مفصلی داشتیم.
دکتر نمکی ادامه داد: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات خوبی اتخاذ شد و اختیارات خوبی به استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی داده شد. متاسفانه کانون اصلی گرفتاری ما در خوزستان با ویروس جهش یافته انگلیسی، مسافرانی بودند که از کشور عراق می آمدند. مرزهای خوزستان را بستیم و تا اطلاع ثانوی، عبور و مروری از مرزها نخواهیم داشت.
وی یادآور شد: امروز از وزیر کشور تقاضا کردم که به عوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا، ابلاغ کند که مرزهای ما و عراق در استانهای غربی مانند کرمانشاه و ایلام به سرعت بسته شود و ترددی در مرزها نداشته باشیم. تصمیم گرفتیم که پروازها به استان خوزستان را مدیریت کنیم. همکاران ما در بیماریابی به شدت کار می کنند و مقرر شد که تردد در قسمت های شمال و شرق خوزستان که تا کنون گزارشی از آلودگی به ویروس جهش یافته مشاهده نشده، ممنوع شود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: استانهایی مانند هرمزگان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و اصفهان که معمولا بعد از خیزهای استان خوزستان با یک هفته بعد، گرفتار می شوند به شدت باید مراقب باشند که امروز در جلسه ستاد ملی به مسئولان این استانها گفتم. مردم باید به شدت مراقب باشند. آنچه که پیش بینی می کردیم، محقق شد و آن هم، گرفتاری در دام و تله یک ویروس به مراتب سرکش تر از ویروس قبلی بود اما نباید ایجاد وحشت کند. تنها راه مقابله با این ویروس سرکش همان راه هایی است که قبلا گفته ایم یعنی
فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها.
دکتر نمکی گفت: در استان خوزستان در خیلی از شهرها، رعایت پروتکل ها به زیر ۱۰ درصد رسیده بود. بارها گفته بودم که بین کاهش رعایت پروتکل ها و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر، رابطه مستقیمی وجود دارد اگر مردم دقت و از خودشان مراقبت و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، دچار هراس و وحشت از اشاعه بیماری با ویروس جهش یافته جدید نخواهیم بود.
وی یادآور شد: امروز جلسه کمیته ملی واکسن کووید۱۹ را داشتیم و این جلسه را خودم مرتبا اداره می کنم. خوشبختانه گروه هایی که در داخل کشور واکسن را تولید می کنند، در جلسه حضور پیدا کردند، پروژه ها به شدت به خوبی پیش می رود. در تلاش هستیم که اثربخشی واکسن های تولید داخل را بر روی ویروس های جهش یافته ارزیابی کنیم.
وزیر بهداشت گفت: واکسن های وارداتی را دنبال می کنیم. واکسن اسپوتنیک را برای ۱۰۰ هزار مورد دیگر آغاز کرده ایم که امیدواریم که تزریق آن را در گروه های آسیب پذیر با اولویت سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ ابتدا در گروه های بهداشتی و درمانی به سرانجام برسانیم. ۲۵۰ هزار دوز واکسن ساینوفارم چین را وارد می کنیم که هفته آینده به محض ورود این واکسن، تزریق برای سایر گروه های آسیب پذیر در اولویت را شروع می کنیم.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: واکسن هایی مثل آسترازنکا که در سبد کوواکس بود، در اواخر این ماه میلادی دریافت می شود که به محض دریافت، تزریق آن را شروع می کنیم و واکسن های دیگری هم از هند و کره جنوبی را وارد می کنیم. امیدواریم که تا پایان اسفندماه، حداقل واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر را انجام دهیم و واکسنی که با انتقال دانش فنی از کوبا است که مزیت دیگر این واکسن، این است که افرادی که قبلا به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند، با یک دوز از این واکسن  می توانیم به عنوان یادآور، ایمنی آنها را در مقابل ویروس، مقاوم تر و پایدارتر، نگه داریم.
وی  در پایان گفت: باز هم از مردم تقاضای صبوری، رعایت بیشتر پروتکل ها و همکاری بیشتر با ما برای نیفتادن به دام ویروس مخوف و پرگرفتاری جهش یافته کووید۱۹ را داریم./۲۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *