اکثر سازمان‌های موثر و متولی در امر بهداشت و سلامت، داده‌های کسب شده را به طور رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند و با این کار کمک می‌کنند تا پژوهشگران به فکر مسیرهای جدید باشند.

برنامه «روزنه» با موضوع هوش مصنوعی، در ارتباط تلفنی با مهندس مجتبی خلیل‌نژاد (کارشناس ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرعامل شرکت فناوری بیمارستانی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

مجتبی خلیل‌نژاد در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: ایران در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و به تناسب لبه‌ی تکنولوژیِ دنیا دستاوردهای خوبی را کسب کرده است.

وی با اشاره به این که همه ما در زندگی روزمره هوش مصنوعی را تجربه می‌کنیم، اظهار داشت: «موتورهای جستجو» و «نرم‌افزارهای موبایلی» و «شبکه‌های اجتماعی» و غیره به نوعی از تکنولوژی‌های متعدد هوش مصنوعی بهره می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت فناوری بیمارستانی افزود: بسیاری از شرکت‌های نام ‌آشنای ایرانی برای ارتقای سرعت پاسخ‌دهی و ارائه سرویس بهتر و هوشمند‌تر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در سیستم‌های پزشکی، توضیح داد: در ۱۰ سال اخیر، انقلاب بزرگی در حوزه سیستم‌های تشخیصی علوم پزشکی – با استفاده از الگوهای هوش مصنوعی- شکل گرفته است.

مجتبی خلیل‌نژاد با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: کووید ۱۹ حساسیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در علوم پزشکی را بسیار بیشتر از قبل در معرض دید عموم قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر شاید بیش از ۱۰۰ پروژه موفق هوش مصنوعی در حوزه مقابله با کرونا شکل گرفته‌اند.

کارشناس ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: دوربین‌های حرارتی – تشخیص دمای بدن برای جلوگیری از شیوع کرونا – با استفاده از الگوهای هوش مصنوعی درجه‌ی تبِ متناسب با کرونا را در افراد تشخیص می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر الگوهای هوش مصنوعی بدون نیاز به آزمایش‌های مختلف و به واسطه یک عکس رادیولوژی از قفسه سینه، می‌توانند ابتلا به کرونا را تشخیص دهند.

خلیل‌نژاد با اشاره به این که اکثر بیماران کرونایی با معضل عدم اشباع اکسیژن مواجه می‌شوند، تصریح کرد: هوش‌ مصنوعی می‌تواند با بررسی سیگنال‌های ریه احتمال ابتلا به کرونا را تشخیص دهد.

وی با اشاره به تاثیر هوش مصنوعی در پیشگیری از کرونا، توضیح داد: محاسبه احتمال آلودگی هر فرد یا گروه یا منطقه به واسطه‌ هوش مصنوعی، به افراد کمک می‌کند تا از مناطق پرخطر فاصله بگیرند.

مدیرعامل شرکت فناوری بیمارستانی با اشاره به بازار داغ شایعات کرونا در فضای مجازی، عنوان کرد: بسیاری از اخبار غیر رسمی مرتبط با کرونا مبنای علمی ندارند و برخی از آن‌ها با اهداف تجاری شکل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند در دسته‌بندی مطالب – اصل یا بدل – به ما کمک کند و از انتشار مطالب کذب و غیر علمی جلوگیری کند.

خلیل‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» گفت: هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کار خودش را پیش می‌برد.

وی افزود: در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های «یادگیری ماشینی» و «یادگیری عمیق» رشد کرده‌اند و این ظرفیت‌ها به هوش مصنوعی اضافه شده‌اند و به طور مستمر بروزرسانی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فناوری بیمارستانی با بیان این که «بزرگ‌داده» سرمایه کشورها را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: داده‌ها می‌توانند سیاست‌های کلان یک جامعه را شکل دهند و روش‌ها را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی با پردازش داده‌های مختلف به شیوه‌های جدید درمان کرونا کمک می‌کند.

خلیل‌نژاد افزود: در حال حاضر اکثر سازمان‌های موثر و متولی در امر بهداشت و سلامت، داده‌های کسب شده را به طور رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند و با این کار کمک می‌کنند تا پژوهشگران به فکر مسیرهای جدید باشند.

وی ادامه داد: امروزه تمامی برنامه‌نویسان و افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی سعی می‌کنند با روش‌های متن‌باز کار کنند و اطلاعات مختلف را در اختیار مردم قرار دهند.

 

مصاحبه کامل دکتر مجتبی خلیل نژاد امیری مدیرعامل شرکت فناوری بیمارستانی با رادیو گفت و گو :  https://b2n.ir/736874

لینک منبع : https://b2n.ir/222993

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *